Laissez Passer לסה פסה: שחר זהוב

יום שלישי, 8 במאי 2012

שחר זהוב

כותרות העיתונים בישראל זעקו ביומיים האחרונים נוכח הצלחתה של מפלגת "השחר הזהוב" בבחירות שהתקיימו ביוון, וכינו את המפלגה ניאו-נאצית. יצאנו לבחון מה הן עמדות המפלגה, שהופכות אותה למוקצה מחמת מיאוס. היות שמצאנו את מצע המפלגה רק בשפה היוונית, אותה אין אנו מבינים, נותר לנו להסתמך רק על האידיאולוגיה של המפלגה כפי שהיא מתוארת בתקשורת, עם כל הבעייתיות הכרוכה בכך.

בכתבה שפורסמה אתמול באתר החדשות ווי-נט, בה כונתה המפלגה ניאו-נאצית, נכתב: "'כל המהגרים, כל המהגרים הלא-חוקיים החוצה. החוצה מארצי והחוצה מביתי'. כך הגיב אמש (יום א') מנהיג המפלגה הימנית הקיצונית ביוון, ניקולאוס מיכלוליאקוס, כשנשאל מה יהיה הצעד הראשון שיקדם עם כניסתו לפרלמנט. ... תומכיו קראו בתגובה 'יוון שייכת ליוונים'. ... גם הבטחותיה 'לנקות' את יוון מזרים קסמו ליוונים החוששים מעלייה בפשע בצל המשבר הכלכלי. ... 'ניאבק למען יוון שלא תהיה ג'ונגל חברתי בגלל מיליוני המהגרים שהם הביאו לכאן בלי לשאול אותנו'."

עיתון הארץ, שכינה אף הוא כינה את המפלגה ניאו-נאצית, תיאר את האידיאולוגיה של המפלגה כך: "רבים ביוון סבורים שהצלחתה נובעת מהבטחת מנהיגיה להיפטר מהמהגרים הבלתי חוקיים. ... מנהיג המפלגה ניקולאוס מיכאלוליאקוס הבטיח 'לנקות' את יוון ולגרש את כל המהגרים הבלתי חוקיים, וזכה לתמיכת של מצביעים הדואגים משיעורי הפשיעה העולים בתקופה של מיתון עמוק. ... כשנשאל מה יהיה הצעד הראשון שלו בפרלמנט אמר מיכאלוליאקוס: 'כל ההגירה הבלתי חוקית החוצה! מחוץ למדינה שלי, מחוץ לבית שלי'."

יוון, בדומה לישראל, היא מדינה, שאליה מגיעים "מסתננים" רבים. לפני מעט יותר משנה בית הדין האירופי לזכויות אדם עמד על כך שבשל הגבול היבשתי של יוון עם טורקיה במזרח, מגיעים אליה מבקשי מקלט רבים ומהגרים רבים אחרים ממדינות הנמצאות מזרחית לה, וכי 88 אחוזים מן "הזרים" המגיעים לאירופה נכנסים דרכה.

עד כאן יוון. בישראל אמירות מסוג זה נשמעות על ידי מי שנחשבים לחלק מן המיינסטרים הפוליטי. שר הפנים אלי ישי סיפר לנו שמבקשי המקלט בישראל הם "סכנה דמוגרפית קיומית, משום שהם עלולים להביא לאבדן הרוב היהודי. ... קשה להבין מה קורה בשכונות אליהם מגיעים המסתננים. בדרום תל אביב אנשים מפחדים לצאת מהבית. לכן, אני מבקש לא להתייפייף. מי שחושב שאני קיצוני ויש לי קרניים, אשלח לו סודנים לשכונה, ואז נראה מה הוא אומר", ובהזדמנות אחרת: "צריך להתחיל להוציא אותם. מי שירצה, יצא מרצון, ומי שלא, נפעל בדרכים אחרות. אני מרחם על ילדי ישראל. אי אפשר להפוך את ישראל למקלט לכל מי שבא מאפריקה. אני צריך לדאוג לרוב יהודי בישראל"."

שר החינוך, גדעון סער, קרא "לעצור את הצפת המדינה במהגרים מאריתריאה". ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, כינה את הפליטים, במכתב ששלח אתמול לראש הממשלה, "חבית נפץ". חברת הכנסת מירי רגב הסבירה ש"אף מדינה לא תסכים שהמוני זרים ינהרו לתחומיה ויגזלו את פרנסתם של תושביה. במקרה שנתקשה להחזירם למקומותיהם, נוכל למצוא מדינות מוסלמיות מתוך 48 המדינות האיסלאמיות בעולם שיקלטו אותם תמורת תשלום נאות", וראש הממשלה בנימין נתניהו סיפר לנו ולתושבי אילת, כי מבקשי המקלט הם " מכת מדינה - בכלכלה, בחברה, בביטחון הפנימי".