Laissez Passer לסה פסה: נקייה משחורים ודמוקרטית

יום ראשון, 14 ביולי 2013

נקייה משחורים ודמוקרטית

היום פורסם בגלי צה"ל שמשרדי תיווך של דירות בדרום תל אביב מפרסמים להשכרה "דירות נקיות". לפי אתר האינטרנט של גלי צה"ל, בשיחת טלפון אל אחד ממשרדי התיווך נמסר, כי "לא נותנים לעובדים זרים לשכור את הדירות. אם לאנשים זרים, אז לנפאלים פיליפינים - אנשים נורמלים". מי ששמע את השידור ברדיו יכול היה לשמוע שבסוף משפט זה הוסיף המתווך, שהוקלט בסתר, "לא לשחורים". מטעמים לא ברורים שתי המילים הללו הושמטו מן הדיווח באתר האינטרנט של התחנה.

יש להניח שלא נשמע את ראש הממשלה, נשיא המדינה או גורם בכיר אחר מגנה את התופעה. מי שעוקב אחר מה שמתרחש כאן לא צריך להתפלא. אם מדינת ישראל סבורה שמקומם של כל מבקשי המקלט במעצר מינהלי בכלא לוהט בלב המדבר, מדוע אין זה לגיטימי שגורמים פרטיים מכריזים שלא ישכירו להם דירות? אם משרד הפנים מתעקש על מדינה נקייה ממבקשי מקלט, מדוע שמתווכים לא יצהירו על מבצע דיור נקי מ"מסתננים"?

מדינת ישראל דוהרת בחודשים האחרונים במדרון ההתעללות במבקשי מקלט באופן שגורם לנו להתגעגע אל שר הפנים לשעבר אלי ישי. ישי הגזען הקפיד אמנם להתבטא בפרופיל גבוה בענייני המאסת חייהם של מבקשי מקלט, מחלות ועוד. אך מחליפו, שנמנע מהצהרות דרמטיות, מקדם יחד עם הדרג המבצע, מדיניות שעוד לא נראתה כאן. המדינה פועלת במרץ כדי לקדם עסקאות נשק, שנועדו לשכנע דיקטטורים לנקות את ישראל מהפסולת הבלתי רצויה שחיה בה. היועץ המשפטי לממשלה, משנתו ועוד כמה עוזרונים מייצרים עבור משרד הפנים בשבועות האחרונים נהלים חדשים, כמו הנוהל המאפשר מעצר ללא משפט לתקופה בלתי מוגבלת של מי שנחשד בעבירות קלות כמו גניבת טלפון או אופניים, או נוהל המאפשר "החזרה מרצון" של מבקשי מקלט (רצון חופשי לחלוטין - בחירה בין הירקבות אינסופית בכלא הישראלי לבין סכנת רדיפה במדינת המוצא). כל אותם אנשים במשרד המשפטים ודאי ישנים היטב בלילה, כשהם מספרים לעצמם שהם רק הטכנאים הקטנים שמסייעים לבצע את מה שמישהו אחר החליט, כנהוג במקומותינו.

רעיון המרחבים הנקיים אינו חדש, ואין להתפלא שהוא הגיע כעת גם אל ה״מסתננים״. כידוע, אחד המועמדים לתפקיד הרב הראשי, שמואל אליהו, קרא בעבר להימנע מהשכרת דירות לערבים. גם בקרב מי שגינו אותו היתה מי שכבר הביעה את תמיכתה בזכותם של תושבי ישובים קהילתיים להחליט שאינם רוצים ערבים ובזכותן של עיריות להחליט שאינן רוצות בבתי הספר שבתחומן ילדים מבקשי מקלט.

הנה חתול נקי.