Laissez Passer לסה פסה: היד שלוחצת על ההדק

יום שני, 14 ביולי 2008

היד שלוחצת על ההדק

מאת: סיגל רוזן, מוקד סיוע לעובדים זרים והפורום לזכויות פליטים

בסוף חודש יוני 2008 דיווחו סוכנויות הידיעות על ירי של חיילים מצרים בגבול בין ישראל לבין מצרים, שהביא למותם של ילדה סודנית בת 7 ושל גבר סודני בן 30. על פי דיווחי המצרים, מאז תחילת השנה הגיע מספר מבקשי המקלט שנורו למוות על הגבול ל-16. התקשורת בישראל דיווחה בסוף השבוע האחרון על הרוג סודני נוסף. תחנת הטלוויזיה "אל ג'זירה" דיווחה על עוד שלושה הרוגים.

איסקנדר, מבקש מקלט בן 22 מאריתריאה, ושלושת אחיו הקטנים נורו על ידי החיילים המצרים לפני שלושה חודשים. איסקנדר נורה בראשו, ואחותו בת השלוש, אותה נשא על גבו, נפצעה מהרסיסים. למרות פצעי הירי הצליחו הארבעה להגיע עם אמם לצד הישראלי של הגבול. האם ושלושת ילדיה הקטנים נשלחו לכלא "קציעות". איסקנדר נלקח לבית חולים "סורוקה", שם מת בבדידות מפצעיו, מבלי שנוסף לרשימת ההרוגים מן הירי על הגבול. הוא נקבר בקיבוץ חצור. קברו סמוך לקברים אחרים, עליהם הונחו גזרי קרטון הנושאים את הכיתוב: "סודני אלמוני". כמה מהם מתו לאחר שנורו על ידי החיילים המצרים? ומי שמע עליהם?

מבקשי מקלט בני מזל, שהצליחו לחמוק מכדורי המצרים, מספרים על אנשים שנפלו סביבם לאחר שהחל הירי. לא ידוע האם הנופלים נהרגו או נעצרו על ידי המצרים, ומתו לאחר מכן מפציעותיהם. לא ידוע האם נותרו הרוגים מצידו המצרי של הגבול, במקום בו נורו למוות, בלי שאיש יטרח לאסוף את גופותיהם, לברר את פרטיהם ולהוסיפם לסטטיסטיקה. גם את מבקשי המקלט שהגיעו למרפאת "רופאים לזכויות אדם" בתל אביב, כשפצעי הקליעים עדיין בגופם, איש לא ספר.

בדיון שנערך בחודש פברואר 2008 בעניין מבקשי המקלט הציע ראש הממשלה אולמרט "לשנות את הוראות הפתיחה באש, כך שיהיה קל יותר לירות לעבר המסתננים". שר הביטחון ברק הבין, ככל הנראה, שאי אפשר להורות לחיילים ישראלים לטבוח בפליטים, והציע להחזירם למצרים מיד לאחר מעבר הגבול. אמצעי התקשורת דיווחו, ש"שר הביטחון דורש כי מצרים תפעל לעצירת תופעת ההסתננות האנושית", וכי הממונה על האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, נפגש עם שרי ההגנה והמודיעין המצרים, ובחן עימם "אפשרות להדק את הפעולות לעצירת המבריחים העוברים דרכם".

בדיון שנערך בחודש מרץ הורה ראש הממשלה אולמרט "למנוע הסתננות לתוך ישראל תוך הפעלת כח סביר". בהתייחס לירידה במספרם של מבקשי המקלט אמרו במערכת הביטחון, "כי זוהי תוצאה ישירה של הפעולה המצרית ושל פעולות צה"ל ומג"ב לאורך הגבול". גם בדיון שנערך בועדת הפנים של הכנסת בנושא זה בחודש יוני ציין בסיפוק מנהל מינהל האוכלוסין, יעקב גנות, את צמצום מספר "המסתננים", ושיבח את שיתוף הפעולה עם הצבא המצרי, שהביא לכך.

אפשר לראות בבירור כיצד מאז תחילת שנת 2008 מפעילה ממשלת ישראל לחץ בלתי מוסווה על מצרים למנוע את כניסתם של מבקשי המקלט האפריקאים לישראל, וכל הדרכים לעשות זאת – כשרות. קשה להשתחרר מן התחושה הקשה שגם אם היד הלוחצת על ההדק אינה ישראלית, הרי שנושאי הרובים ממלאים הנחיות שמקורן בעיר הקודש.