Laissez Passer לסה פסה: לאלי

יום חמישי, 18 ביוני 2009

לאלי

מאת: חני בן ישראל, קו לעובד
בשבוע שעבר פורסמה בעיתון "הארץ" כתבתה של הסופרת צרויה שלו אודות לאלי קורדילאמה לילי דאס, מהגר עבודה מהודו, שהובא במרמה לישראל. לאלי, הדובר מלאלם בלבד (ניב המדובר באזור בהודו ממנו הגיע) בא לישראל במטרה לפרנס את משפחתו לאחר שביתו חרב באסון הצונאמי. הוא הותיר מאחור אישה ושני ילדים קטנים. הובטח לו שיוכל לעבוד בישראל כדין במשרה חלקית בהשגחה על אדם קשיש אשר דובר את שפתו, וכי ביתר הזמן יוכל לעבוד בעבודות נוספות ולהרוויח כסף רב על מנת לתמוך במשפחתו.

בתמורה להסדרת בואו שילם לאלי, ככל מהגר עבודה המגיע לישראל, סכום עתק, 9000$, שלצורך גיוסו נטל הלוואות ממספר מלווים. אלא שבבואו לישראל גילה לאלי כי ביסודה של הבאתו עומדת לא יותר מתרמית צינית. העבודה שהובטחה לו אינה קיימת, עובדה שבעטייה הוא אף נכפה לסטטוס של שהייה שלא כדין, והפך מועמד למעצר ולגירוש. כל ניסיונותיו של לאלי לאתר מעסיק אחר עלו בתוהו, וזאת משום שהוא אינו דובר כל שפה המאפשרת תקשורת עם מטופל סיעודי.

בכתבתה תיארה צרויה שלו את התופעה הקשה לה נפל לאלי קורבן – תופעה במסגרתה מובאים מהגרי עבודה לישראל מבלי שקיימת כוונה אמיתית להעסיקם, או מבלי שיש להם את הכישורים לעסוק בתחום אליו הובאו, רק על מנת לגבות מהם את סכומי העתק, אותם הם משלמים בתמורה לזכות לעבוד כדין בישראל. עובדים אלה הופכים, לגבי המדינה, שוהים שלא כדין כבר בבואם (מאחר שהם אינם מועסקים בענף שלשמו הובאו), נעצרים ומגורשים מבלי שהיה בידם להשיב ולו שבריר מחובם העצום.

בשנה האחרונה ניהלנו, ועודנו מנהלים, מספר הליכים משפטיים בשמו של לאלי בדרישה כי המדינה תכיר באחריותה למצב הקשה שנוצר בעטייה של מחדלה לפקח כראוי על הגירת העבודה לישראל, וכי המדינה תאפשר ללאלי לעבוד בישראל כדין בעבודה שאינה מצריכה תקשורת מילולית. תחילה עתרנו בשמו של לאלי לבית-המשפט המחוזי בתל-אביב. משנדחתה העתירה, הגשנו בשמו הודעת ערעור על פסק הדין לבית המשפט העליון. בהחלטתו מיום 26.5.2009, דחה השופט דנציגר את הבקשה לצו זמני שיאסור על גירושו של לאלי עד להכרעה בערעור. באופן זה, לאלי צפוי להפוך מועמד למעצר וגירוש החל מיום 1.7.2009 (במועד זה רשויות ההגירה צפויות לשוב ולפעול, אחרי תקופת רה-ארגון שהתקיימה בשבועות האחרונים).

חרף הצער על יחסן של רשויות השלטון והמשפט לעניינו של לאלי, התעודדנו מאד מרצונם הטוב ומנדיבותם של מספר אנשים, אשר פנו אלינו לאחר פרסום הכתבה ב"הארץ". הפונים הביעו זעזוע עמוק מסיפורו של לאלי, וביקשו לדעת האם יוכלו לסייע בידו, באופן כלשהו, לרבות בדרך של תרומה כספית. לאחר דיון בדבר עם לאלי, החלטנו לנסות ולגייס עבורו באופן אקטיבי תרומות. התרומות שתיאספנה תשמשנה להשבת חובותיו, וכן – אנו מקווים, אולי באופטימיות – שיהיה בהן די אף על מנת לסייע בידו להתחיל בבניית ביתו תחת הבית שחרב באסון הצונאמי.

אודה לכם מעומק הלב אם תשקלו בחיוב לתרום ללאלי סכום כסף. תרומה בכל סכום שהוא תתקבל בברכה ובהכרת תודה. ניתן לתרום ללאלי בכל אחת מהדרכים הבאות:

1. הפקדה כספית לחשבונו של לאלי בבנק הדואר, שמספרו 21174377 (שמו של לאלי באנגלית כפי שהוא מאויית בדרכונו הוא Laly Kordilamma Lilly Das).
2. שליחת שיק לפקודתו של לאלי למשרדי קו לעובד, בכתובת: קו לעובד, רח י"ל פרץ 17, ת"ד 2319 תל אביב 61022. על השיק יש לכתוב את שמו המלא של לאלי בשפה האנגלית – Laly Kordilamma Lilly Das.
3. מי שגרים או עובדים בשכנות לנו מוזמנים, כמובן, לבקר במשרדנו ולתרום בשיק או במזומן. ניתן להגיע בימים א'-ה' בין השעות 9:00-17:00.
4. העברה בנקאית לחשבון הבנק של אשתו של לאלי, ברשי, על-פי הפרטים הבאים:

Mrs. Breshy. R.
Account no. - 67025103284
State Bank of Travancore
Branch: Balarama Puram
Trivandrum
Kerala, India
code swift: SBTRINBBVFED
גם אם אין באפשרותכם לתרום, אנא העבירו את המידע הלאה לרשימת התפוצה שלכם.

תודה מקרב לב.